wrapper

اخبار در یک نگاه

در اینجا محتویات اصلی و اهمیت آن با رویکردی ویژه به ورزش، همینطور بررسی اینکه چگونه برخی از مواد غذایی میتوانند سهمی در ارتقاء عملکرد ورزشی داشته باشند، میپردازد.

 

مطلب دیگر که کمتر به نظر افراد میآید اما دارای اهمیت حیاتی است، عملکرد آهن است. اثر آن بر پتانسیل حمل اکسیژن در بخشهای دیگر این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. اما مادامی که مسئلهٔ ورزش مطرح است درک کامل عملکرد آن بسیار ضروری مینماید. کار تمرین تأثیر عمیقی بر گلبولهای قرمز دارد. هنگامی که ضربان قلب افزایش مییابد، سرعت جریان خون هم به منظور حمل موادغذایی به بافتهای فعال و دفع مواد زائد چندین برابر میشود. این فرایند سرعتی منجر به تخریب ساختمان سلولی شده و وضعیتی به نام "کمخونی" ایجاد میکند. این بیماری به ویژه در بین زنانی که در مسابقات استقامت شرکت میکنند شایع است، گرچه باید تأکید کرد که این بیماری تنها محدود به زنان نیست. اما باید قبول کرد که زنان ممکن است تنها در یک قاعدگی cc ۷۰ خون دفع کنند.

 

اگر هموگلوبین جزء سازندهٔ خون نبود، بدن نیازمند ۳۰۰ لیتر خون برای حمل اکسیژن کافی به عنوان سوخت هنگام فعالیت شدید بود. در نتیجه بدن انسان مجبور بود به منظور دربرگرفتن چنین حجمی از مایع حجیم و بسیار قوی جثه باشد و به احتمال زیاد آن وقت بیشتر شبیه به یک هیولای ماقبل تاریخ میشد. ولی با وجود هموگلوبین بدن قادر است با حدود ۵ لیتر خون هم از پس این نیاز برآید. هر چند گاهی همین مقدار خون به دلایلی مجبور است چندین بار در ثانیه بدن را دور بزند.

 

قهرمانان ورزشی بسیار فعال را باید ترغیب کرد تا سطح هموگلوبین خود را هر چند وقت یک بار به ویژه اگر شواهدی از افت سطح عملکرد یا تمرین یا ردّپایی از سستی و بیحالی در فعالیتهای معمولی آنها دیده شود آزمایش کنند. متوسط هموگلوبین، برای مردان ۷/۱۴ و برای زنان ۷/۱۳ گرم در هر سانتیمتر مکعب است. چنانچه سطح هموگلوبین به زیر ۱۲ گرم در هر سانتیمتر مکعب برسد کمخونی بوجود خواهد آمد. در همهٔ مردان و زنانی که در رشتهٔ دوی استقامت فعالیت دارند باید سطح هموگلوبین به میزان ۱ گرم در هر سانتیمتر مکعب بالاتر از مقدار طبیعی باشد و چنانچه به زیر این مقدار تنزّل کند پزشک مربوطه باید اقدام به تجویز آهن تزریقی و یا مکملهای حاوی آهن همراه ویتامین C شود. این فرآوردهها که برخی از آنها بدون نسخهٔ پزشک هم در بازار عرضه میشوند عبارتند از: Ferrograd-c ، Feospan ، Ferrous Gluconate و Ferrous sulphate .

 

از مصرف بیمهابای آهن باید جداً پرهیز کرد، زیرا در نتیجهٔ افزایش ویسکوزیته (چسبندگی) خون، باعث کاهش سرعت جریان آن در سراسر بدن میشود.

 

یک مربی خوب که شاگردان تیم خود را کاملاً میشناسد، خیلی زود یاد میگیرد تا علائم یک کمخونی قریبالوقوع را تشخیص بدهد و اقدامات درمانی مقتضی را روی ورزشکار پیاده کند. علائم کمخونی که سینه به سینه نقل شده عبارتند از: رنگپریدگی پوست صورت، بینظمی ضربان قلب غیرقابل توجیه هنگام تمرین، از دست رفتن شکل بدن، سردرد، بیخوابی، سرگیجه و...

 

وظیفهٔ منگنز، روی و مس که همگی از جمله مواد معدنی هستند، عبارت از کمک به عمل آنزیمهایی است که خود بسیاری از فرایندهای متابولیک در بدن را کنترل میکنند.

 

منیزیم، نقشی دوگانه دارد. یعنی نه تنها به کلسیم در استخوانسازی کمک میکند بلکه مانند کروم در متابولیسم انرژی ایفای نقش میکند. (به ویژه در اعمال هورمونهای گلوکاگن و انسولین که سطح گلوکز خون را کنترل میکنند.)

 

یُد، اثری کنترلکننده بر غدّهٔ تیروئید و هورمونهای مربوطه دارد. این گروه اخیر از عناصر نادر ریزمغذیها (منگنز، روی، مس، منیزیم، کروم و ید) فقط به مقادیر بسیار اندک موردنیازند؛ که البته مقادیر زیادی از آنها همیشه در اکثر غذاهای دریایی وجود دارد.

 

سدیم و پتاسیم در کنترل وضعیت اسید ـ بازی خون کمک میکنند. در هنگام ورزش شدید و طولانی اسیدیتهٔ خون افزایش مییابد و پاسخ هومئوستاتیک با کمک این دو مادهٔ معدنی حاصل میشود. اما این دو عنصر در بالانس الکترولیتی مایعات بدن هم که بخشی از آن در حین ورزش به شکل تعریق از دست میرود، رُل مهمی را بازی میکنند. بدن مجبور به جایگزین کردن این مایع از دست رفته است. اما جایگزین کردن این دو عنصر (که در حین تعریق از بدن دفع میشوند) لزومی ندارد زیرا باید به بدن اجازه داد تا به شکل طبیعی خود را با این وضعیت سازگار کند.

 

هنگام فعالیت طولانی در آب و هوای بسیار گرم خوردن یک نوشیدنی حاوی مقادیر بسیار دقیق الکترولیت کمککننده است، اما من بر این اعتقاد استوارم، که تحت هر شرایطی، آب بهترین نوشیدنی جایگزین است. و برای اجتناب از "دهیدراتاسیون" (از دست رفتن آب بدن) بهتر است قبل، حین و بعد از هر فعالیت بدنی بسیار شدید در آب و هوای گرم، آب نوشید. چنانچه پیش از فعالیت جسمانی آب نوشیده شود دو نکته را نباید از نظر دور داشت: اول اینکه معده را با آب پر نکنید، و دوم اینکه، آب مصرفی خیلی خنک نباشد، زیرا سیستم گوارشی، آن را خیلی زود پس خواهد زد. (بیرون میراند)

 

فرایند جایگزینی مایعات بدن را باید بلافاصله پس از پایان فعالیتهای جسمانی شروع کرد، ضمن اینکه همهٔ آنچه راجع به جایگزینی مایع گفته شد باید مدّنظر قرار گیرد.

 

برای نتیجهگیری از این فصل باید تأکید کنم که من قصد ندارم این احساس را در خواننده ایجاد کنم که حتماً باید از همهٔ مکملهای ویتامین و مینرال استفاده کند. اگر رژیم غذایی فرد معقول و از بالانس الکترولیتی مطلوب برخوردار باشد تحت هیچ شرایطی به استفاده از مکملها نیازی نیست. اگرچه فقط تعداد محدودی از ما در دنیای کامل و بیعیب و نقص زندگی میکنیم.

درباره ما

هیأت ورزش های رزمی استان تهران با هدف سازماندهی و اشاعه فرهنگ ورزش رزمی در دو حوزه همگانی و قهرمانی در استان فعالیت می نماید. این هیأت با طراحیو برنامه ریزی مسابقات، استاژهای فنی، کارگاه ها و ... برای سبک ها و هیأت های تابعه سعی می کند نقش خود را در سلامت جامعه و ایجاد محیط های سالم ورزش رزمی به نحو احسن اجرا کند.

ارتباط با ما

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان شهید مدنی، بعد از مسیل باختر، اداره ورزش و جوانان شمال شرق (باشگاه دیهیم سابق)، اداره کل تربیت بدنی شرق تهران، هیئت ورزش های رزمی استان تهران

تلفن: 77835453 021

فکس: 77831313 021

ایمیل: info@tehranrazm.ir

نقشه گوگل